دیابت و انتقال آهن

دانشمندان سالها است در تلاشند که علل دیابت را بیابند. محققین دانشگاه کوپنهاگ و موسسه تحقیقاتی نوونوردیسک نشان دادند که افزایش فعالیت پروتئین انتقال دهنده ی آهن سبب تخریب سلولهای بتای پانکراس می شود.

 علاوه بر این ، تحقیقات جدید نشان داد که موشهای فاقد انتقال دهنده ی آهن در برابر ابتلا به دیابت محافظت می شوند.

 این نتایج در مجله ی cell Metabolismبه چاپ رسید.

 هشتاد درصد از افراد مبتلا به دیابت، به دیابت نوع 2 مبتلا هستند که به آن بیماری شیوه ی زندگی اطلاق می شود. تعداد افراد مبتلا به دیابت در هر دهه دو برابر می شود.

به گفته ی محققین : آهن یک ماده ی معدنی حیاتی است که برای عملکرد سلامت بدن ضروری می باشد. آهن در بسیاری از آنزیم ها و پروتئین ها وجود دارد، برای مثال رنگدانه ی قرمز خون که حامل اکسیژن است حاوی آهن می باشد. اما آهن همچنین می تواند موجب ایجاد رادیکالهای سمی اکسیژن شود. افزایش میزان آهن سلول می تواند موجب تخریب بافت وایجاد بیماری شود. دانشمندان متوجه شدند که افزایش فعالیت انتقال دهنده ی خاصی از آهن موجب تخریب سلولهای بتا می شود و چنانچه انتقال دهنده ی مذکور را از سلولهای بتا بطریق مهندسی ژنتیکی حذف کنیم، این موشها در برابر ابتلا به دیابت محافظت می شوند.

مازاد آهن سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت میشود

پرفسورNordestgaardو پرفسورBirgens با همکاری استادیار Christina Ellervikاز دانشگاه کوپنهاک قبلاً ارتباط بین افزایش آهن سلول وخطر ابتلا به دیابت را از بررسی جمعیت بزرگی از بیماران ارائه دادند اما در این تحقیق برای اولین بار مشخص گردید که بین انتقال آهن و بروز التهاب ارتباط وجود دارد ، که بنظر می رسد علت زمینه ای خطر ابتلا به دیابت باشد.

 پرفسور poulsenمی افزاید: ما نیاز به بررسی های کلینیکی کنترل دار برای نشان دادن تغییرات درمحتوی آهن بدن و ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت داریم و فقط دراین صورت قادر خواهیم بود که به افراد توصیه کنیم که از ساپلیمنت آهن استفاده نکنند یا داروهایی برای کاهش آهن بدن استفاده نمایند تا به دیابت مبتلا نشوند .

توضیح تکاملی

دانشمندان مشاهده کردند که مولکولهای سیگنال التهابی که اطراف سلولهای بتا در دیابت نوع 1 و  2 بوجود می آیند فعالیت انتقال دهنده های آهن را سرعت می بخشند

توضیح تکاملی این موضوع که چرا سلولهای تخصصی بتا تحت تأثیر مولکولهای پیام التهابی قرار می گیرند وچرا پروتئین های انتقال دهنده ی آهن که پتانسیل خطر آنها مرتبط با ایجاد رادیکال آزاد می باشد، احتمالاً این است که افزایش کوتاه مدت میزان رادیکال های اکسیژن برای تنظیم ظریف تولید انسولین در کشمکش های تب و استرس ضروری است. البته تولید موضعی درازمدت مواد پیام رسان اطراف سلولهای بتا که در دیابت نوع۱ و۲ دیده می شود، در بدن پیش بینی نشده بود.

 نتایج جدید ، نه تنها برای دانشمندانی که بروی دیابت کار می کنند اشاراتی دارد بلکه  برای بسیاری از دانشمندانی که بر روی زمینه های دیگر کار تحقیقاتی انجام میدهند، مهم است. سلولهای بتا می توانند برای سایر سلولها که بخصوص به آهن حساس هستند نظیر سلولهای کبد و سلولهای ماهیچه ی قلبی نیز یک مدل باشد.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2012/09/120920135607. htm